Sunday, 31 March 2013

Novel Online : Cinta Awak,Cinta Kita (Bab 5)




Bab 5

Uncle Tsau,Uncle Tsau!Ada nampak Hakim tak?” soal Qairina dengan nafas yang termengah-mengah kerana berlari tadi.

“Qairina!Bagus kamu datang mari.Uncle mintak maaf sebab marah Qairina semalam.” ujar Uncle Tsau sambil tersenyum.

“Tak.Tak perlu.Bukan salah Uncle.Salah Qairina sebab pijak sayur Uncle.Uncle ada nampak itu Hakim tak?”

“Ada!Dia lari itu hutan.Uncle sudah cakap jangan masuk hutan,tapi dia tak mau dengar.” balas Uncle Tsau sambil mengeleng-gelengkan kepalanya.

“Terima kasih Uncle!Qairina pergi dulu ya?”

“Eh Qairina!Mahu pergi mana?!Nanti sesat lagi!Balik sini!” Qairina tetap berlari menuju ke hutan tanpa mengendahkan panggilan Uncle Tsau.

Qairina mengusap tali nilon yang diikat pada sebatang pokok di hadapannya.Pokok-pokok yang lain juga turut diikat dan membentuk petunjuk seperti menuju ke suatu tempat.Tempat yang Qairina tahu.Tempat milik dia dan Hakim.

“Hakim!” Jeritan Qairina mengejutkan Hakim yang sedang termenung panjang.

“Qairina!Macam mana awak tahu kita kat sini?” soal Hakim sambil tersenyum gembira.Senyuman itu mati bila melihat muka Qairina yang pucat lesi.

“Awak sakit ke?!” Pantas tali nilon yang dipegangnya dibuang ke tepi dan tangannya dilekapkan terus ke dahi Qairina.

“Jangan pegang saya!Saya tak suka!” Pantas Qairina menepis tangan Hakim lalu berpaling wajah darinya.Dia kesal,kesal sangat!Sampai hati Hakim tidak memberitahu perkara penting itu kepadanya.

“Awak,nape ni?Awak benci kita ke?” soal Hakim yang masih terkejut akan sikap Qairina yang kasar itu.

“Ye!Saya tak suka awak!Awak penipu!Awak langsung tak beritahu saya yang awak nak ke London!” Hakim terdiam.Qairina terduduk.Masing-masing melayan perasaan mereka.Buntu dan sedih mencengkam jiwa.

“Maafkan saya.” ujar Hakim yang turut terduduk di depan Qairina.Qairina hanya diam membisu.

“Maafkan saya.Mama..mama..saya baru semalam cakap dengan saya.Saya langsung tak tahu apa-apa Qairina.” Air mata Hakim menitis.Pantas disekanya manik-manik jernih itu.Dia tak boleh lemah!Tidak di depan Qairina!

“Awak tipu..Mama awak cakap dah dua bulan mereka rancang semua tu.Tak mungkin awak tak tahu.Tak mungkin.” balas Qairina perlahan sambil mengeleng-gelengkan kepalanya.

“Betul Qairina!Saya tak tipu!Mama baru semalam cakap dengan saya!Saya baru nak datang rumah awak tadi.Nak cakap pasal ni lah.Tapi awak dah tahu dulu..Maafkan saya.” Sekali lagi Hakim meminta maaf kepada Qairina.Hatinya rasa bersalah kerana membuatkan Qairina menitiskan air mata.

“Bila awak pergi London?” Qairina pasrah.Andai benar mereka akan terpisah lama,Qairina tak ingin perpisahan mereka berakhir dengan kesedihan.Dia ingin perpisahan mereka adalah sesuatu yang sangat baik untuk dikenang oleh Hakim dan juga dirinya.

“Hari Sabtu ni.Petang ni saya dah balik rumah saya kat bandar.Mama suruh balik awal sebab nak kemas baju.” ujar Hakim perlahan.

“Jadi hari ni hari terakhir awak kat sini lah?” soal Qairina.Perlahan.Dia mengeluh panjang.Tiada gunanya jika dia menjerit atau memarahi Hakim lagi.Cepat atau lambat Hakim tetap akan meninggalkannya.

“Ye.”

Qairina mengusap air matanya yang mengalir turun lalu diangkatnya dagu Hakim supaya mata mereka bertentangan antara satu sama lain.

“Awak.Awak tak perlu risau.Saya..saya..izinkan awak pergi.Saya cuma harap jika awak balik sini lagi,awak akan datang jenguk saya kat kampung.Saya berharap awak takkan lupakan saya dan janji kita semalam.” ujar Qairina sambil tersenyum.

“InsyaAllah,saya akan balik sini lagi Qairina.Saya janji.Saya takkan lupakan awak dan janji kita berdua.” balas Hakim sambil merenung wajah di hadapannya.Dia akan ingat mata itu!Dia akan ingat senyuman itu!

“Terima kasih awak.” Qairina terus memeluk Hakim sambil air matanya mengalir deras.Dia tidak sanggup untuk berpisah dengan Hakim tapi itulah kenyataan yang terpaksa dia hadapi.

Kenangan ketika pertama kali mereka berjumpa,bermain di minda.Dia mengenali Hakim ketika melawat arwah nenek Hakim yang sedang sakit di rumahnya.Waktu itu dia baru berumur 8 tahun.Dari hanya berbalas senyuman,persahabatan mereka mula terjalin.Setiap kali cuti sekolah menjelma,Hakim pasti akan balik ke kampung ini untuk berjumpa dengannya dan juga kawan-kawan mereka yang lain.

Hakim turut membalas erat pelukan Qairina.Sungguh hatinya sedih kerana terpaksa berpisah dengan Qairina yang telah dikenalinya selama 2 tahun itu.Dia tidak pernah rapat terhadap mana-mana budak perempuan lain selain Qairina.Itulah yang membuatkan Qairina sangat istimewa di matanya.Pelukan mereka mula terungkai apabila matahari kian memancarkan cahayanya.Peluh jelas kelihatan di wajah masing-masing.

“Awak.Jom balik ye?Saya tahu awak tak sihat sebenarnya kan?Muka awak tu pucat.” ajak Hakim sambil membantu Qairina untuk berdiri.

“Emm..” Qairina angguk.Hakim memapah Qairina untuk berjalan keluar dari hutan.Kini mereka tidak akan sesat lagi,kerana tali nilon yang diikatnya pada pokok membantu mereka mencari jalan pulang.

************

“Assalamualaikum.” laung Hakim yang baru sampai di anjung rumah Qairina.Dia menyandarkan Qairina ke dinding sebelum dia turut menyandarkan dirinya di sebelah Qairina. Kelegaan jelas terpancar di wajah Hakim kerana berjaya memapah Qairina pulang ke rumahnya.

“Waalaikumusalam.Hah,Hakim baguslah kamu dah datang sini.Tak payahlah papa susah-susah nak ambik kamu kat rumah...Eh Qairina!Kenapa ni nak?!”

 Tan Sri Ebrahim terus menghampiri Qairina yang sedang bersandar lemah pada dinding.Tubuh kecil itu dicempungnya masuk lalu dibaringkan ke atas sofa.Sungguh dia tak perasan yang Qairina berada di tepi Hakim tadi.Yelah!Mana nak perasan kalau baju Qairina tu sebijik dengan warna guni beras!Setahu dia tadi Tan Sri Mustapha beritahu yang Qairina berada dalam bilik.Demam.Tapi apa yang dilihatnya tadi bertentangan lah pulak dengan apa yang diberitahu sahabatnya itu!

“Zahra!Bawa kain basah ke sini!” laung Tan Sri Ebrahim setelah memegang dahi Qairina yang panas itu.Kalau letak telur ayam ni,pasti masak.Sempat juga Tan Sri Ebrahim bergurau dalam hati sebelum menyambut huluran kain basah yang disuakan oleh Puan Sri Zahra.Tan Sri Mustapha dan Puan Sri Balqis pula masih sibuk di dapur.

“Ya Allah!Qairina!Kenapa ni sayang?!Kamu dari mana tadi?Kenapa berpeluh-peluh macam ni?!” Terkejut Puan Sri Zahra melihat anak perempuannya yang berbaring lemah di atas sofa.Peluh yang mengalir di dahi Qairina dilapnya dengan hujung lengan baju kurungnya.

“Apahal kain basah ni bau semacam je?Cuba Hakim hidu.Bau macam ikan pun ada kan?” Tan Sri Ebrahim menyuakan kain basah itu ke hidung Hakim.

 “Wekk!Eeee!Bau hamis lah pa!Takkan nak letak atas dahi Qairina.Bau lah dia nanti.” Rungut Hakim sambil menutup hidungnya.

“Manalah papa tahu!Mak Cik Zahra ni yang bagi.” ujar Tan Sri Ebrahim sambil menggaru-garu belakang lehernya yang tidak gatal.Puan Sri Zahra yang mendengar perbualan anak-beranak itu menyampuk.

“Lah.Manalah Zahra tau Baim nak guna kain tu letak kat dahi Qairina.Zahra ingat Baim nak lap air tumpah.” Tan Sri Ebrahim hanya tersengih mendengar penjelasan Puan Sri Zahra.Salah dia juga sebab tak cakap yang kain tu nak letak atas dahi Qairina,bukan untuk lap air tumpah!

“Takpe lah mak cik.Hakim tolong ambikkan ye?” Hakim berjalan tergesa-gesa menuju ke dapur.Beberapa minit kemudian,Hakim kembali bersama sapu tangan bersih dan besen berisi air paip.Tan Sri Mustapha dan Puan Sri Balqis turut mengekori langkah Hakim.Cuma Mak Bedah yang berada di dapur untuk menjaga masakan yang dimasak oleh mereka agar tidak hangus.

“Teruk sangat ke demam Qairina tu?” Tan Sri Mustapha memecah kesunyian antara mereka apabila masing-masing ralit memerhati Puan Sri Zahra meletakkan kain basah ke atas dahi Qairina.

“Bawa dia ke hospital lah Mus.Risau saya tengok rupa dia tu.Pucat semacam je.” Tan Sri Ebrahim dan Hakim angguk.Tanda setuju akan kata-kata Puan Sri Balqis.

“Takk..nak..Qairina..takk..nak..ke..hospital..Qairina..takk..apa..apa..” Qairina bersuara perlahan sambil mengeleng-gelengkan kepalanya.

“Memang kami nak bawa ke hospital pun semalam.Tapi saya tahu Qairina ni mesti cakap macam tu.Tu yang malas nak paksa-paksa dia.Biar dia rehat je lah.” ujar Puan Sri Zahra lembut.

“Tapi keadaan dia tu dah teruk sayang.Abang nak bawa dia ke hospital jugak.Abang tak nak kalau terjadi apa-apa kat Qairina tu.” tegas Tan Sri Mustapha.

Dia mencempung tubuh Qairina untuk dibawa ke kereta.Qairina meronta-ronta.Tapi Tan Sri Mustapha tidak sedikit pun terusik dek rontaan Qairina yang tidak seberapa itu.

“Hakim ikut pak cik.Kalau kamu ada senang sikit nak pujuk Qairina ni.Baim dan Balqis tunggu kat rumah kejap ye.Balik nanti kita makan tengahari sama-sama.” pesan Tan Sri Mustapha sebelum berlalu keluar menuju ke keretanya.Pak Mat sudahpun berdiri di tepi pintu kereta untuk membukanya.

“Pak Mat bawa kami pergi hospital.Tunggu Zahra kejap.Dia tengah tukar baju tu.” Tan Sri Mustapha terus meloloskan dirinya ke dalam kereta setelah memberi arahan.Pintu kereta penumpang di belakang terus ditutup oleh Pak Mat setelah Puan Sri Zahra masuk ke dalamnya.

************

“Anak Tan Sri dan Puan Sri cuma demam biasa sahaja.Pastikan dia habiskan ubat ni ya.” ujar Doktor Lim selaku doktor keluarga Tan Sri Mustapha sambil tangannya menyerahkan list bertulis ubatan yang perlu dibeli.

“Terima kasih Doktor Lim.”

Tan Sri Mustapha segera ke kaunter untuk membeli ubat yang disenaraikan manakala Puan Sri Zahra menghampiri Qairina dan Hakim yang sedang rancak berbual.

“Amboi anak ibu,rancaknya berbual dengan Hakim.Dah sembuh ke sayang?”soal Puan Sri Zahra sambil melabuhkan punggungnya di tepi Qairina.Tangannya mengusap-usap rambut Qairina yang tidak terurus itu.

“Takde lah ibu.Kepala Qairina masih sakit tapi tak lah sesakit tadi.” balas Qairina sambil tersenyum manis kepada Puan Sri Zahra.

“Kalau ibu tak bawa Hakim tadi,mesti Qairina tak nak masuk jumpa doktor kan?” Qairina tersipu-sipu mendengar soalan ibunya.Puan Sri Zahra ketawa melihat pipi anak perempuannya yang berubah warna itu.Hakim pula hanya menundukkan wajahnya.Malu!

“Jom balik.Ni yang sorang pipi merah sorang tunduk kepala ni nape?Ada apa-apa ke?” usik Tan Sri Mustapha yang telahpun selesai membeli ubat.

“Urmm..jomlah balik ayah.Qairina dah lapar ni.Nak makan masakan mama papa Hakim.” ujar Qairina sambil tangannya mengusap-usap perutnya.Sebenarnya dia hanya mencari alasan untuk mengelakkan diri dari usikan ayahnya!

“Yelah sayang.Ayah pun lapar ni.Hakim jom.Takkan asyik nak tunduk-tunduk kepala je.Tak nak balik ke?” Hakim hanya tersengih dan mengekori langkah mereka ke kereta.

************

“Awak.Petang ni saya nak awak ikut saya.” ujar Qairina sambil tangannya mencedok kuah sayur ke pinggannya.Dia dan Hakim makan tengahari di bilik manakala mama,papa,ibu dan ayah mereka makan di dapur.Hakim mendongakkan kepalanya.Memandang tepat ke mata bulat yang bersinar indah itu.

“Nak pergi mana?Awak belum sembuh lagi lah.” Hakim meneruskan suapannya yang terhenti tadi.

“Adalah.Saya dah nak sembuh dah ni.Kepala saya tak sakit sangat.Tolonglah awak.Kita pergi kejap je.Tak lama pun.” pujuk Qairina sambil matanya merenung Hakim yang sedang enak menikmati makanannya.Suapan Hakim terhenti apabila terasa dirinya ralit ditenung oleh Qairina.

“Mana tempat tu?Ibu ayah awak tahu tak?” soal Hakim yang sudah mengalah demi Qairina.

“Jangan!Jangan beritahu ayah ibu!Hakim seorang je yang tahu semua ni.Tolonglah ye??” pujuk Qairina sekali lagi sambil menarik-narik lengan baju Hakim.

“Hmm.Yelah!Dah-dah.Awak makan habis nasi tu.Kalau tak kita tak nak ikut.”

“Ok!!”

************

“Awak nak bawa saya pergi mana ni?Saya dah nak balik bandar lepas ni.”

“Ye.Saya tahu.Saya nak kita buat sesuatu sebelum awak pergi.” ujar Qairina yang tangannya sedang memimpin Hakim berjalan.Ini kerana dia menutup mata Hakim dengan sapu tangan tadi.

“Ok!Dah sampai!” jerit Qairina kegirangan.Hakim membuka sapu tangan yang menutupi matanya.

“Tempat kita?Awak nak buat apa kat tempat kita?Bukan kita dah pergi ke pagi tadi?” soal Hakim sambil menggaru-garu belakang lehernya.

“Ni!” Qairina menunjuk pisau kecil yang dibawanya tadi.

“Hah!Awak nak buat apa dengan pisau tu?!Nak bunuh diri?!Janganlah awak!Saya sayangkan awak!” jerit Hakim melulu.Qairina tersenyum bahagia mendengar kata-kata Hakim.

“Saya pun sayang awak juga.Pisau ni saya nak kita berdua tulis nama kita kat pokok tu.Pokok tu dah banyak beri kenangan kepada kita berdua.” ujar Qairina sambil menyerahkan pisau itu kepada Hakim.Hakim berjalan menuju ke pokok tersebut dan mengusap-usap pokok itu.

“Awak minta maaf dengan pokok tu ke?”

Lagaknya bagai meminta maaf kepada pokok itu tapi hakikatnya di hati dia berkata lain.Hakim menoleh Qairina sekilas.H.A.K.I.M.Namanya telah pun terukir di batang pokok tersebut.Qairina tersenyum manis sambil mengukir namanya pula di bawah nama Hakim.

“Ok!Dah siap!!Yeah!!” Qarina bertepuk tangan kegirangan.

“Belum lagilah awak.Awak tertinggal sesuatu.” Hakim pantas mengambil pisau itu dari tangan Qairina sebelum mengukir bentuk hati pada nama mereka berdua.

“Sekarang ni baru lah siap.” Matanya redup memandang Qairina sambil tersenyum manis kepadanya.Qairina tersentak.Matanya..matanya itu..mengetarkan jiwanya. Air mata mula bergenang kembali.Dia tidak sanggup untuk berjauhan dari Hakim.Tak sanggup!

“Awak jom balik.Mama papa saya mesti dah tunggu tu.Nanti lewat pula kami sampai ke bandar.” Hakim bersuara apabila melihat air mata Qairina yang hanya menunggu masa untuk berlabuh ke pipi gebunya.Dia tidak sanggup untuk melihat semua itu.Biarlah dia pergi ke London dengan membawa senyuman Qairina.Dan bukannya air matanya.

“Awak.Lepas ni saya harap sangat-sangat awak tak menangis.Saya nak senyuman awak yang hantar saya pergi.Bukan tangisan awak.Muka awak buruk tau kalau menangis macam ni.Kita tak suka. ” pujuk Hakim sambil mengusap-usap bahu Qairina.Tubuh itu segera dipeluknya.Erat.

“Maafkan saya awak.Saya janji takkan menangis lagi lepas ni.” Qairina turut membalas pelukan Hakim sambil hatinya berdoa agar Hakim tidak akan melupakannya.

************

“Mama semua barang Hakim dah bawa keluar ke?” jerit Tan Sri Ebrahim dari luar rumah.Bik Susti pula masih sibuk mengangkat beg-beg pakaian mereka ke dalam bonet kereta.Tan Sri Mustapha,Puan Sri Zahra dan beberapa orang kampung berada di situ untuk mengucapkan selamat tinggal kepada mereka.

“Dah papa.Hakim tu je yang belum ada.Entah pergi mana dia tu.” rungut Puan Sri Balqis sambil mengunci pintu rumah.Kunci itu kemudiannya diserahkan kepada Puan Sri Zahra untuk dijaga sementara menunggu keluarga abangnya balik dari bercuti.

“Hah,tu dia Hakim.Hakim cepat sikit berjalan tu.Kang sampai sana dah malam pulak.” jerit Tan Sri Ebrahim.Dia bersalaman dengan orang kampung dan kemudiannya Tan Sri Mustapha.Sahabatnya itu dipeluk erat sebelum mulutnya berbisik sesuatu pada telinga Tan Sri Mustapha.Tan Sri Mustapha hanya tertawa kecil sebelum mengangguk-anggukkan kepalanya.

Puan Sri Balqis memeluk Puan Sri Zahra dan kemudiannya mencium kedua-dua belah pipinya.Puan Sri Zahra turut melakukan perkara yang sama kepada Puan Sri Balqis.

“Jaga diri baik-baik tau.Jangan lupa solat kalau sampai London.” nasihat Puan Sri Zahra kepada Puan Sri Balqis yang sudah dianggapnya seperti adik sendiri.

Izham,Mamat dan Farhan terus menghampiri Hakim dan mereka berpelukan bersama-sama manakala Qairina dan Aina hanya memerhati sahaja.

“Jaga diri tau Hakim.” ujar Aina sambil tersenyum kepada Hakim yang berjalan menuju ke keretanya.

Hakim membalas senyumannya.Kelat.Matanya tidak lepas dari memandang Qairina yang hanya menundukkan kepalanya.

“Oklah!Kami jalan dulu ya semua.Terima kasih sudi datang sini jumpa saya.” ujar Tan Sri Ebrahim sambil tertawa kecil.Semua yang hadir turut tertawa sambil menganggukkan kepala.

“Assalamualaikum!” jerit Tan Sri Ebrahim dan Puan Sri Balqis sambil mengangkat tangan kanan mereka dari dalam kereta.

“Waalaikumusalam.” Semua menjawab serentak.

“Bye Qairina!Bye Izham,Aina,Mamat,Abang Farhan!” jerit Hakim pula di dalam kereta.

“Bye bye!” serentak mereka berlima menjawab sambil tangan melambai-lambai.Qairina turut melambai kepada Hakim dan tersenyum manis kepadanya.Dia sudah berjanji dia tak akan menangis lagi!Tidak di hadapan Hakim!Hakim gembira .Gembira kerana impiannya untuk pergi bersama senyuman Qairina tercapai.



*Original ciptaan saya* Enjoy!

Akan bersambung minggu hadapan Bab 5-Bab 10!






Novel Online : Cinta Awak,Cinta Kita (Bab 4)


Bab 4

“Awak.Kita laparlah.”

“Sabar ye.Saya yakin mereka akan datang selamatkan kita nanti.” Hakim mengusap-usap kepala Qairina untuk menyabarkannya.Sayup-sayup kedengaran suara orang memanggil. Qairina dan Hakim bingkas berdiri dan berpandang-pandangan antara satu sama lain sebelum menjerit.

“Tolong!Tolong!”

Langkah Tan Sri Ebrahim dan Tan Sri Mustapha terhenti apabila mereka terdengar suara menjerit meminta tolong.

“Qairina!Hakim!”Tan Sri Mustapha dan Tan Sri Ebrahim terus berjalan mengikut suara yang didengari mereka.

“Papa!”

“Ayah!”

“Hakim!Syukur alhamdulillah.” Tan Sri Ebrahim terus memeluk erat anak tunggal kesayangannya.

“Terima kasih,Ya Allah.” Tan Sri Mustapha mencium Qairina dan terus memeluknya.

“Alhamdulillah semua dah selamat.Jom gerak balik ke rumah.Isyak dah nak masuk ni.” Pak Arif bersuara setelah mereka menjumpai Hakim dan Qairina.

Setelah memastikan semua berkumpul,mereka bergerak keluar ke hutan dan menuju ke rumah masing-masing.Ucapan terima kasih tidak lekang dari bibir Tan Sri Mustapha dan Tan Sri Ebrahim kepada mereka yang telah banyak membantu.

“Anak mama!”

“Qairina!”

Serentak Puan Sri Balqis dan Puan Sri Zahra menjerit tatkala melihat anak kesayangan mereka selamat sampai.Tubuh anak mereka digapai dan dipeluk erat sambil mulut tidak henti-henti mengucapkan alhamdulillah.

“Dah dah lah tu Zahra.Anak kita dah ada ni.Jom balik.Dah azan tu.” Puan Sri Zahra meleraikan pelukannya dan bangun untuk bersalaman dengan Puan Sri Balqis.

“Eh nak pergi mana pula Zahra salam-salam ni?Masuklah rumah kami dulu.Solat dan makan malam sini sekali.” ajak Tan Sri Ebrahim apabila menyedari Puan Sri Zahra bersalaman dengan isterinya.

“Ala tak payahlah Baim.Kami balik rumah dululah.Zahra pun belum mandi ni.” tolak Tan Sri Mustapha lembut sambil bersalaman dengan Tan Sri Ebrahim.

“Nanti-nanti lah balik.Solat dan makan malam kat sini dulu lah.” ajak Puan Sri Balqis sekali lagi.

“Terima kasihlah Balqis,Baim sebab ajak kami.Tapi kami nak balik je lah.Qairina pun mesti tak selesa ni.”

“Assalamualaikum.Terima kasih Baim.”

“Waalaikumusalam.Sama-sama.”

Setelah sampai ke rumah kayu peninggalan arwah ibu Tan Sri Mustapha,Qairina bergegas masuk ke dalam rumah dan menuju ke bilik air untuk mandi.Tan Sri Mustapha dan Puan Sri Zahra segera mengambil wuduk dan menunaikan kewajipan yang belum dilaksanakan oleh mereka.Usai menunaikan solat,Puan Sri Zahra menyusun makanan yang telah dimasak oleh Mak Bedah ke atas meja.Tan Sri Mustapha menutup suratkhabar yang sedang dibacanya dan menuju ke dapur.

“Amboi,Zahra belum susun habis makanan ni abang dah sampai?Lapar sangat ke abang ni?” tanya Puan Sri Zahra sambil tertawa kecil.

“Mana tidak laparnya sayang oi.Dari tadi berpusing-pusing seluruh kampung tanya pasal si Hakim dengan si Qairina tu.Nasib baik anak Pak Ali tahu dia kat mana.” balas Tan Sri Mustapha sambil membasuh tangannya di mangkuk yang berisi air paip.

“Zahra,Qairina tak nak makanlah.Dia kata dah kenyang.” Puan Sri Zahra terbangun dari kerusinya apabila mendengar jawapan Mak Bedah.

“Kenyang apanya Mak Bedah.Tengahari tadi disuruh makan tak nak.Katanya kenyang juga.Takkan sekarang ni pun masih kenyang kut.Takpe lah Mak Bedah.Mak Bedah duduk je lah kat kerusi tu.Biar Zahra panggilkan Qairina.”

Tok..tok..tok..

“Sayang.Ibu masuk ye?” Pintu bilik Qairina yang tertutup rapat diketuk perlahan oleh Puan Sri Zahra dari luar.

“Ye ibu.”

“Kenapa anak ibu ni tak nak turun makan?Sakit ke sayang?” tanya Puan Sri Zahra sambil melabuhkan punggungnya di sebelah Qairina yang menutup dirinya dengan selimut berwarna biru di atas katil.

“Takde lah bu.Qairina tak lapar.Qairina letih bu.Qairina nak rehat dulu.”

“Sayang buka selimut ni dulu.Ibu nak tengok Qairina.Bukan nak tengok selimut ni hah.” jawab Puan Sri Zahra sambil menarik selimut yang menutupi Qairina.

Qairina tersenyum mendengar jawapan ibunya.Dia segera menoleh ke arah ibunya yang duduk di sebelah kirinya.

“Hah.Barulah nampak muka anak ibu yang cantik ni.”

Tangan Puan Sri Zahra mengelus-gelus rambut anaknya yang ikal mayang itu.Apabila terpegang dahi Qairina,dahi Puan Sri Zahra berkerut.

“Sayang demam ke?!” tanya Puan Sri Zahra cemas sambil meletakkan tangannya ke atas dahi Qairina.

“Takde ibu.Qairina ok je.” Qairina menolak tangan ibunya untuk mengelakkan ibunya tahu bahawa suhu badannya menaik.

“Sayang jangan tipu ibu.Ibu tak suka.Ibu tahu kamu ni demam sayang.Kejap ye,nanti ibu datang balik.Sayang duduk je sini.Jangan pergi mana-mana.” nasihat Puan Sri Zahra sebelum berlalu pergi dari bilik Qairina.

“Hah sayang,mana Qairina?Tak nak makan ke?” tegur Tan Sri Mustapha kepada isterinya yang berjalan laju menuju ke kamar peraduan mereka.

“Eh maaf bang.Abang dengan Mak Bedah makan dululah.Ajak Farhan dengan Pak Mat sekali.Zahra makan lepas ni.Qairina demamlah bang.Zahra nak ambik sapu tangan basah,letak atas kepala dia.Mak Bedah nanti tolong masakkan bubur ya untuk Qairina?” pesan Puan Sri Zahra sebelum menuju ke kamarnya.

“Lah demam rupanya anak saya tu.Patutlah tak nak makan.Mak Bedah,kita makan dulu lah ye.” ajak Tan Sri Mustapha.

“Takpelah.Mustapha makan dulu.Mak Bedah nak masakkan bubur.Kesian si Qairina tu.Mesti perutnya kosong.Lepas ni Mak Bedah makan je dengan Zahra.” Tan Sri Mustapha hanya mengganggukkan kepalanya mendengar jawapan Mak Bedah.

Puan Sri Zahra mengisi air paip ke dalam besen sebelum membawanya masuk ke dalam bilik Qairina.Sapu tangan segera dicelup dan kemudian diperas olehnya.

“Sayang.Ibu letak sapu tangan ni kat dahi sayang ye.Lepas ni Mak Bedah bawa bubur.Sayang mesti makan tau?Lepas tu sayang makan ubat ye.Kalau tak ibu tak nak kawan dengan Qairina.” usik Puan Sri Zahra sambil tertawa kecil.Qairina hanya tersenyum mendengar usikan ibunya.

“Sayang,lepas sayang dah sembuh ni.Ibu nak bincang sesuatu dengan Qairina.” ujar Puan Sri Zahra sambil tangannya mengurut-urut tangan Qairina.

“Apa dia bu?”

“Adalah sayang.Mana boleh cakap sekarang.Kan sayang masih sakit.”
Qairina hampa mendengar jawapan ibunya.Tetapi dia hanya diam kerana dirinya terlalu letih untuk bertanya lagi kepada ibunya.

Tok..Tok..

“Boleh Mak Bedah masuk Puteri Qairina?” Puan Sri Zahra tertawa mendengar panggilan yang diberi Mak Bedah kepada anak tunggalnya.Qairina tersenyum apabila mendengar perkataan ‘puteri’ yang disebut oleh Mak Bedah.

“Kan cantik kalau Puteri Qairina senyum macam ni.Tak macam Mak Bedah nampak tadi,monyok je muka.” ujar Mak Bedah sambil meletakkan talam berisi bubur dan susu suam ke atas meja yang berada berdekatan dengan Puan Sri Zahra dan Qairina.

“Jemput makan puteri yang Mak Bedah sayang.”

“Terima kasihlah Mak Bedah.Mak Bedah dah makan ke belum?Kalau belum pergi makan sekarang.Pak Mat dengan Farhan tu ajak sekali diorang makan.Saya akan jaga Puteri Qairina ni.” balas Puan Sri Zahra yang turut menggunakan gelaran ‘puteri’ Mak Bedah.
“Suami saya dan anak saya dah makan dari tadi Zahra.Mak Bedah ni je belum.Mak Bedah keluar dulu ye nak.”

“Mak Bedah!Cakap dengan Abang Farhan esok saya ajak pancing ikan kat sungai.Hakim ikut sekali.”

“Abang Farhan tu tahun depan dah nak PMR lah sayang.Mana ada masa nak main-main lagi.Badan kamu pun belum sembuh,sibuk nak pergi pancing ikan pulak!Ibu tak izinkan!”
“Hmm..yelah bu.Tak payah je Mak Bedah.Terima kasih.” Mak Bedah hanya tersenyum dan keluar dari bilik Qairina.

************

Setelah selesai menunaikan solat Isyak,Puan Sri Balqis menyusun pinggan berisi nasi di atas meja.Lauk-pauk telah dihidangkan oleh Bik Susti ketika mereka sekeluarga sedang menunaikan solat Isyak.

“Hakim,papa!Dah,tak payah tengok tv tu.Datang sini makan.”

“Ye mama.”

Hakim dan Tan Sri Ebrahim bergegas menuju ke sinki dapur dan membasuh tangan mereka.Bik Susti yang telahpun selesai menghidangkan makanan menuju ke ruang tamu untuk mengambil alih peranan Hakim dan Tan Sri Ebrahim.

 “Wow.Sedapnya masakan hari ni mama!”

“Baca doa makan.Tak payah nak jerit-jerit.”

Doa makan mula dibaca dan masing-masing diam menghadap makanan yang berada di depan mata.Puan Sri Balqis pantang sekali jika suaminya,anaknya atau pembantu rumahnya bercakap ketika makan.Pasti akan ditegur olehnya.

Sudah menjadi kebiasaan keluarga Tan Sri Ebrahim apabila selesai menikmati makan malam,mereka akan duduk bersantai di anjung rumah.Buah-buahan telah dihidang oleh Bik Susti untuk mereka bertiga menikmatinya.

“Hakim,mama ada sesuatu nak dibincang dengan Hakim ni.”

Hakim yang masih enak menikmati buah mangga terus mendongakkan kepalanya.Tan Sri Ebrahim hanya mendiamkan diri kerana tahu apa yang akan dibincangkan oleh isterinya itu.

“Apa mama?Pasal tadi ke?Qairina tak salah lah mama.Jangan marahkan dia pula.”
“Ish kamu ni.Mama belum cakap apa-apa lagi dah menyampuk.Mana kamu tahu mama nak marahkan Qairina?” duga Puan Sri Balqis.Hakim hanya menundukkan kepala mendengar jawapan mamanya.

“Mama janganlah marah dia.Kesian Qairina.Hakim yang salah sebab ajak dia masuk hutan ma.” ulas Hakim yang masih menundukkan kepalanya.

“Amboi,Hakim ni papa tengok macam nak menangkan Qairina je?Hakim berkenan dengan dia ke?” Hakim tersenyum mendengar usikan papanya.

“Ewah mulut abang ni.Budak ni baru je 11 tahun.Dah nak ajar dia bercinta ke?”

“Ala apa salahnya ma.Dah besar nanti kahwinkan je mereka berdua tu.Rayyan ni tua setahun je dari dia.Papa tengok si Qairina tu cantik apa.Baik pulak tu.Sesuai dengan anak kita yang handsome ni.Bertuah anak papa ni kalau jadi suami Qairina.” ujar Tan Sri Ebrahim sambil mengusap kepala anaknya.

“Sukalah Hakim ni,papa cakap camtu.” usik Puan Sri Balqis sambil mencuit pipi anaknya lalu diciumnya dengan penuh kasih sayang.

“Sayang,mama ada benda yang lebih penting lagi nak dicakap ni.Bukan pasal mama nak marah Qairina.Mama gurau je lah.Mama tahu Qairina tu tak sengaja pijak sayur Uncle Tsau kan?Lepas tu Hakim jadi hero dan tarik Qairina ke hutan sebab takut Uncle Tsau marahkan dia?Mama tahu anak mama ni baik.Mama harap ini kali terakhir Hakim buat macam tu.Jangan nak risaukan hati mama dan papa lagi ye,sayang?”

“Maafkan Hakim,ma.Hakim janji Hakim takkan buat lagi.” Hakim bersuara lega setelah mengetahui mamanya takkan marahkan Qairina.

“Ya sayang.Sambung dengan benda penting yang mama nak cakap ni ye.Dengar baik-baik.Pasang telinga besar-besar.”

“Ala..yang mama ‘over dramatic’ dengan ayat mama tu nape?Cerita je lah dengan budak ni.Kesian dia dari tadi tertunggu-tunggu.Buat saspen je lah.” Hakim hanya tersengih mendengar ulasan papanya.

“Ye..ye..mama nak cerita lah ni.Macam ni sebenarnya Hakim.Papa nak besarkan bisnes peninggalan atuk Hakim.Jadi papa Hakim ni bina satu lagi Tan Holdings tu kat London!” ujar Puan Sri Balqis sambil menepuk-nepuk tangannya.

“Eh,yang mama terlebih seronok ni kenapa?Macamlah tak pernah pergi London.”
“Mestilah papa.Kita pergi pun dulu kan.Time tu Hakim baru je darjah 2.Kita pergi pun seminggu je.”

“Alhamdulillah.Yang kat sini punya siapa jaga pa?Ermm..kita pergi sekejap je kan?”

 “Papa suruh abang mama kamu itu jaga.Papa mana ada saudara lain yang nak diharapkan.Papa ni anak tunggal.Nenek datuk Hakim dah takde.Papa cuma boleh harapkan Pak Cik Bakhtiar kamu tu tolong jaga.Papa dah bincang dengan dia sebelum dia pergi bercuti.Sebab tu papa harap sangat-sangat Hakim ni dah besar.Dapat papa terus bagi Hakim handle je.” Hakim mulai risau mendengar jawapan papanya. Dia takut jika apa yang difikirnya sekarang akan menjadi kenyataan.

“Ala papa ni.Dah besar nanti barulah bincang.Tak payah nak bebankan dia sekarang ni.Sayang kita akan tinggal kat sana sehingga company baru papa tu dah stabil!Hakim jangan risau.Mama dan papa dah uruskan segala-galanya sejak dua bulan lepas. Baru hari ni nak cerita kat Hakim.Sengaja nak bagi surprise kat Hakim.Mama tahu Hakim mesti suka.Dapat Hakim main salji kat sana nanti.Sekarang ni kan bulan 12.Kita berangkat hari Sabtu ni.Esok petang kita balik rumah kita kat bandar tu.Sempat lagi kalau Hakim nak bye bye kawan-kawan kat sini.Mama sengaja nak balik awal sebab baju-baju kita mama belum kemas habis lagi.Lepas tu nak beli coat lagi.Takkan nak pakai jaket biasa je.Tak cukup tebal tu.”

Hakim tersentak.Sungguh dia tak sangka apa yang difikirnya tadi benar-benar akan terjadi!Dia tak bersedia lagi untuk meninggalkan segala-galanya di sini.Apalagi selepas pengakuan yang dibuat oleh dia dan Qairina tadi.

Hakim mengeluh panjang.Kakinya digagahkan menuju ke pintu rumah untuk masuk ke dalam bilik.Dia ingin bersendirian.Hatinya bingung dengan apa yang baru sahaja didengarnya sebentar tadi.

“Hakim!Nak ke mana tu?” Laungan Puan Sri Balqis langsung tidak diendahkan oleh Hakim.

“Mama biarkan dia tu.Dia nak bersendirian mungkin.Bukan senang nak terima berita macam ni.Kalau kita inform dengan dia dulu,mungkin dia takde terkejut sangat.Mama tu pulak explain panjang lebar kenapa?Siap masuk coat coat pulak tu.Perempuan..” Tan Sri Ebrahim mengeleng-gelengkan kepalanya.

“Hish..mana-mana lah papa.Mama bingung dengan perangai Hakim tu.Dulu beriya-iya tak nak balik Malaysia bila kita bercuti kat London.Sekarang ni dia pulak yang tak nak ke situ.”

Jam loceng ‘Spiderman’ pemberian Qairina ketika hari jadinya yang ke-9 ditenung lama.

“Lepas ni aku akan bawa kau ke London.Aku takkan tinggalkan kau lagi macam aku selalu buat bila aku balik bandar.Hai..entah bila lagi aku dapat balik ke sini.” keluh Hakim sambil tangannya mencapai jam tersebut dan dimasukkan ke dalam beg bajunya.Itulah satu-satunya kenangan yang akan mengingatkan dia pada Qairina apabila dia sudah menjejakkan kaki ke kota London nanti.

************

Qairina terbangun dari tidurnya apabila mendengar suara bising di ruang tamu rumah.Dia bingkas bangun dari pembaringannya dan membuka sedikit pintu biliknya supaya dapat mendengar dengan jelas perbualan mereka.

Perlahan-lahan,Qairina jatuh terduduk apabila mendengar apa yang disebut oleh Tan Sri Ebrahim.Air matanya mengalir tanpa henti.Bibirnya diketap rapat.Geram!Dengan badannya yang masih belum kebah dari demam,dia nekad melompat keluar dari jendela biliknya.Tak kisahlah apa tanggapan orang kampung bila nampak dia melompat macam beruk,tapi sekarang ini ada yang lebih penting dari semua tu.Penjelasan Hakim!

“Assalamualaikum!Hakim!”

Bik Susti terkocoh-kocoh keluar dari bilik air.Hajat untuk melepaskan segalanya tidak kesampaian apabila mendengar suara orang memberi salam.

“Hakim!!”

Qairina melaung sekali lagi apabila panggilannya tidak berjawab.Pintu rumah Hakim diketuk bertalu-talu sehingga menyebabkan beberapa orang yang lalu lalang di depan rumah Hakim menoleh ke arah Qairina.

“Waalaikumusalam.Sebentar!Sebentar!” Belum sempat Bik Susti membuka luas pintu rumah,Qairina telahpun menolak sehingga hampir terjatuh Bik Susti.

“Bik Susti!Hakim mana?Saya nak jumpa dia!” Mata Qairina melilau ke sekeliling mencari Hakim.Hampa.Hakim langsung tiada di situ.

“Cik Qairina,Tuan Hakim ngak ada di rumah.Dia sudah keluar tadi.” balas Bik Susti lambat-lambat.Dia terkejut akan perubahan perangai Qairina itu.

“Dia pergi mana Bik Susti?” Suara Qairina semakin kendur apabila menyedari dirinya bersikap kurang ajar terhadap Bik Susti.

“Maaf Cik Qairina.Saya ngak tahu.”

“Tak apalah,Bik.Maaf menolak Bik Susti tadi.Qairina keluar dulu.” Bik Susti hanya angguk.Tanda mengiyakan.Otak Qairina ligat berfikir.Ke mana Hakim pergi agaknya?Hmm...jangan-jangan…



*Original ciptaan saya* Enjoy!

 
copyright by Izah Assrin